Vi oppdaget i går, søndag 11. august, at flere av våre kunder ble utsatt for nye phishing e-poster. Vi ønsker å være tydelige på at de ikke er sendt fra oss i Oderland. Hvis du har mottatt den, kan du slette e-posten umiddelbart. Ikke svar eller klikk på noen lenker i denne typen e-post.
Hvis du er i tvil, er du alltid velkommen til å kontakte oss via e-post, telefon eller chat for å få bekreftet om e-posten du har mottatt, faktisk er fra oss.
Eksempler på nylige phishing-e-poster
Her er noen tydelige eksempler på ordlyd og den siste overskriften du skal se etter i e-postene, for å hjelpe deg med å identifisere forsøkene. Hvis du finner en slik e-post, kan du slette den. Vær imidlertid oppmerksom på at dette bare er et eksempel. Metodene som brukes for å få tak i informasjon, endrer seg hele tiden:
- E-post med overskriften «Brådskande åtgärder krävs: Åtgärder krävs för att förhindra att kontot stängs av«
- Avsender «Oderland-Support» med e-postadressen po@zueri-reptilien.ch

Phishing blir mer og mer vanlig
Dessverre opplever vi stadig oftere at kundene våre blir forsøkt lurt ved å sende falske e-poster som utgir seg for å komme fra oss. Såkalt phishing, forsøk som ofte øker i sommermånedene.
Det er beklagelig at det finnes de som bruker tiden sin på å forsøke å lure våre kunder, og andre, på denne måten. Dessverre er det svært vanlig, og det skjer i mange ulike former.
Det beste er å være årvåken og kritisk gjennomgå utsendelser. I vår supportseksjon kan du finne en veiledning for å lære mer om phishing. Det er ikke uvanlig at svindlere påstår at det haster og krever at du handler raskt. I tillegg er det lurt å lese e-posten nøye og se etter stavefeil og merkelige formuleringer.
Til slutt ber vi deg av sikkerhetsgrunner om å aldri klikke på en lenke for å oppdatere dataene dine hos oss.